Regelmatig zit er één in de groep deelnemers aan wie ik de training geef. Ik herken het meteen. Vakmensen die echt enthousiast zijn. In de technische en industriële wereld, waarin ik actief ben, valt me bij deze mensen het volgende op: ze lachen, stellen vragen, zijn positief kritisch, zijn trots op hun vak, doen actief mee, maken het “huiswerk” en stellen er vragen over. Ook hoor ik weinig “ja maar” bij deze mensen, krijg ik in plaats daarvan zinvolle aanvullingen en constateer ik dat ze het leuk vinden uitleg te geven over hun productieproces en over de techniek in hun bedrijf.

 

De enthousiasteling

Als ik tijdens een wat langere training de gelegenheid heb ze iets beter te leren kennen verneem ik vaak dat ze sterke drijfveren hebben, echte interesse hebben voor hun vak en daar ook trots op zijn. Sommige jongere medewerkers zie ik met een big smile uit hun leaseauto komen, waaruit ik afleid dat ze ook trots zijn op wat ze tot nu toe hebben bereikt. Deze mensen hoor ik ook praten over waar ze in de toekomst naar toe willen. Na de training ontvang ik van deze mensen vaak een LinkedIn verzoek, waarbij ik zie dat ze vrolijk meediscussiëren binnen één of meer groepen.

Natuurlijk hoeft niet iedereen hetzelfde te zijn en ook kan een kritische mopperaar zijn functie in het team hebben. Ook is het zo dat enthousiasme vele gedaanten kent. Of je nu extravert, introvert, taakgericht, mensgericht, van de grote lijnen bent, of pietje precies: bij iedereen komt enthousiasme voor, alleen uit het zich op een andere manier. Wat deze mensen met elkaar gemeen hebben is passie voor het vak en passie voor de klant. Dat maakt hun enthousiasme ook zo aanstekelijk. Zij zijn de ambassadeurs van jouw organisatie en spelen een belangrijke rol in jouw streven naar excellente dienstverlening. In het onderstaande onderscheid ik 3 fases om jouw ambassadeurs in te zetten voor duurzame verbeteringen in je organisatie.

 

  1. Voorbereiding

Doorgroeien naar een excellente dienstverlening begint juist met dat enthousiasme. Zelf dromen en vooral de medewerkers laten mee dromen.

Maak met elkaar een plan over je organisatiedoelen en (voor technici heel belangrijk) zet het om in concrete en achteraf meetbare acties. Denk na over de rol van het management en de rol van de ambassadeurs.

Hou daarbij de balans tussen taakgerichtheid en aandacht voor de mens. De verbeterstappen moeten leuk en leerzaam zijn en de leeromgeving moet veilig zijn. Hierdoor krijgen zij er zin in en zullen ze investeren in tijd en energie om stappen te maken.

 

  1. Ga van start met de ambassadeurs

In deze fase spelen de ambassadeurs een cruciale rol. Zij zorgen voor (extra) motivatie, inspiratie en enthousiasme. Tijdens dit moment delen de ambassadeurs wederzijdse verwachtingen en doelstellingen tijdens een kick-offmeeting.

 

  1. Breid de groep uit, creëer betrokkenheid

De ambassadeurs denken na over hoe de groep groter gemaakt kan worden om met elkaar de organisatiedoelen/speerpunten te verwezenlijken. Door “mond tot mond reclame” en digitale uitingen via platforms, krijgen steeds meer mensen beleving bij de verbeteringen die plaatsvinden en nodigen de ambassadeurs de “grote groep” uit om daadwerkelijk deel te nemen. Zij communiceren veelvuldig met de leden uit deze groep. Belangrijk ook dat de groep ambassadeurs vanuit het management gecoacht wordt.

Rob Kaspers

www.skills2go.nl
http://nl.linkedin.com/in/robkaspers
november 2017